Innokkaan uusi strategia korostaa kumppanuuksia

Uutiset & Ajankohtaiset | Innokas

Nykyisin Serres Groupin itsenäisenä tytäryhtiönä toimivan Innokas Medicalin strategia uudistettiin kevään ja kesän aikana uuden vision saavuttamiseksi, sekä vastaamaan markkinoiden muutoksiin ja oman organisaation kehittämistarpeisiin. Yrityksen uusi strategia pohjautuu co-creation –ajattelumalliin, joka korostaa lisäarvoa tuottavia kumppanuus-suhteita.

 

”Uusi visiomme on saavuttaa johtava medical-alan co-creation kumppanin asema vuoteen 2020 mennessä. Tulemme kehittämään toimintatapojamme ja prosessejamme, panostamaan henkilökuntamme osaamiseen ja joukkuehenkeen sekä lisäämään asiakaslähtöisyyttä toiminnassamme. Haluamme pystyä tarjoamaan tulevaisuudessa alan parhaan työpaikan ja asiakaskokemuksen”, Innokas Medicalin toimitusjohtaja Jouni Toijala linjaa.

 

Uuden vision ja tavoitteiden saavuttamiseksi yrityksen strategia lähdettiin uudistamaan muun muassa toimintaympäristön muutosten tunnistamisen sekä sisäisten ja ulkoisten ajureiden vaikutusten analysoinnin kautta. Toijala listaa monimutkaistuvan toimintaympäristön yhdeksi merkittävimmäksi muutokseksi alalla, johon yritysten tulisi reagoida.

 

”Näkemyksemme mukaan terveysteknologialla on edessään sama murrosvaihe ja kehitys, joka on käynnissä jo monella muulla teollisuudenalalla: kaikki monimutkaistuu. Kompleksisuuden taustavaikuttajina nähdään muun muassa digitalisaatio, teknologioiden nopea kehittymistahti, ohjelmistojen tuleminen lääkintälaitteisiin sekä langattomuuden ja sitä kautta mobiiliteetin lisääntyminen. Lisäksi käyttäjien turvallisuus ja käyttäjäkokemuksen merkitys ovat entistä enemmän keskiössä”, Toijala täsmentää ja jatkaa:

 

”Tämä kaikki luo aivan uudenlaisia haasteita lääkintälaitteiden suunnittelijoille, sillä yritysten tulee tuntea ja etenkin hallita huomattava määrä eri teknologioita ja alustoja jo varsin varhaisessa ideavaiheessa toimivan kokonaisuuden rakentamiseksi. Tämän vuoksi uusien, kilpailukykyisten tuotteiden ja palveluiden luominen mahdollisimman nopeasti käy yhä haastavammaksi – ja kun huomioidaan vielä terveysteknologian raskas ja monimutkainen regulaatio, on käsillä hyvin monimutkainen yhtälö.”

 

Käytännössä puhutaan siis yhtälöstä, jota ei voi sivuttaa: muutokset pakottavat myös terveysteknologia-alan yritykset uusimaan ajattelumallejaan ja työskentelytapojaan pärjätäkseen kilpailussa.

 

”Usein yritykset haluavat pitää kaiken osaamisen talossa, mutta monimutkaistuvassa maailmassa laitteiden valmistaja ei välttämättä saa omaan organisaatioonsa oikeanlaista osaamista oikeaan aikaan. Seuraus on yksinkertainen: yritys ei pysy kilpailukykyisenä. Siksi perinteisen sopimusvalmistuksen ja -suunnittelun sijasta yhdessä tekemistä korostava, tuotteen koko elinkaaren kattava kumppanuus nousee entistä merkittävämmäksi yritysten kilpailukyvyn kannalta”, Toijala arvioi.

 

Co-creationilla kilpailuetua

 

Myös Innokkaan uusi strategia pohjautuu co-creation –ajattelumalliin kumppanuuksia korostaen. Co-creationissa tuotteen tai palvelun kehittämiseksi tuodaan yhteen eri toimijoita asiakkaasta asiantuntijoihin. Lopputuloksena on parempi tuote kuin perinteisessä mallissa, sillä co-creationissa ajattelutapa muuttuu vahvasti yhteistoimintaa korostavaksi; yritys etsii yhteistyökumppaneita riittävän osaamisen varmistamiseksi.

 

”Yhteisessä luomisessa kaikki osapuolet saavat kilpailuetua, ja pystyvät tuottamaan aiempaa enemmän lisäarvoa. Myös Innokas tulee muuttamaan vahvasti toimintatapaansa tämän kulttuurin mukaisesti. Perinteisen alihankkijan sijaan tavoittelemme ja tarjoamme strategisia kumppanuuksia”, Toijala kertoo.

 

Hän näkee Innokkaan aseman vahvana tulevaisuuden terveysteknologiakentässä, jossa yhdessä tekeminen nousee merkittävään rooliin uusien innovaatioiden ketterän markkinoillesaattamisen takaamiseksi.

 

”Innokkaan pitkäjänteinen ja määrätietoinen työ lääkintälaitteiden parissa on jotain sellaista, mitä kilpailijoillamme ei ole; meidän kokonaisvaltainen palvelukonseptimme kattaa koko ketjun tuotteen suunnittelusta ja valmistuksesta aina markkinahyväksyntöihin ja tuotteen ylläpitoon saakka. Konsepti on ylivertainen yrityksille, jotka tarvitsevat pitkäaikaista co-creation kumppania tuotteen koko elinkaaren ajaksi”, hän jatkaa.

 

Paluu kasvun tielle

 

Strategian uudistamisen myötä Innokkaan pyrkimyksenä on palata takaisin vahvan kasvun tielle: yrityksen tähtäimessä on kasvaa vuoteen 2020 mennessä 40 miljoonan euron liikevaihtoa tekeväksi menestyjäksi. Askeleita tähän suuntaan otettiin jo viimeksi päättyneellä tilikaudella, kun Innokas onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan sekä kääntämään kannattavuutta mittaavan käyttökatteensa plussamerkkiseksi.

 

”Maaliskuun lopussa päättyneellä viimeisimmällä tilikaudella liikevaihtomme nousi hieman edellisvuoteen verraten. Pääsimme nyt liikevaihdollisesti lähes 22 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa noin kahdeksan prosentin kasvua edellisvuodesta. Lisäksi palasimme käyttökatteen osalta pitkästä aikaa plussan puolelle”, Toijala kertaa.

 

Hän uskoo vahvasti siihen, että Innokkaan pitkäjänteisen co-creation-strategian toteuttaminen sekä toiminnan jatkuva edelleen kehittäminen tulevat auttamaan yritystä saavuttamaan asetetut tavoitteet.

 

”Co-creation toimintamalliin vahvemmin siirtymisen lisäksi tulemme investoimaan jo lähitulevaisuudessa merkittävästi organisaatiomme, prosessiemme sekä medical-osaamisemme edelleen kehittämiseen”, Toijala kertoo ja jatkaa:

 

”Terveysteknologia on kasvava ala, jolla on suuri merkitys koko ihmiskunnalle: missiomme on auttaa ihmisiä elämään parempi ja pidempi elämä tuottamalla hyviä ja laadukkaita terveysteknologia-alan tuotteita ja palveluita. Tämä on asia, joka motivoi meitä joka päivä kohti vuoden 2020 tavoitteitamme; joka päivä töihin tullessamme saamme tuntea tekevämme oikeasti tärkeää ja merkityksellistä työtä.” 

Picture of Elina Ihme
Kirjoittaja Elina Ihme
Head of Marketing and Communications
News