Mitä tekijöitä pitää ottaa huomioon, kun yritys etsii sopivia kumppaneita tuotteensa valmistukseen? Tässä jutussa yritykset on jaettu kahteen selkeään ryhmään, joilla on selvästi erilainen lähtökohta sopivan eurooppalaisen kumppanin etsimiseen: startupit, jotka etsivät ensimmäistä kumppania sekä vakiintuneet toimijat, jotka syystä tai toisesta haluavat vaihtaa tai tarvitsevat olemassa olevan kumppaninsa lisäksi toisen valmistajan esimerkiksi jakaakseen riskiä tai yksinkertaisesti tarvitessaan lisää valmistuskapasiteettia tilauskirjojen ollessa täynnä.
Vaihtoehtoja googlaamalla tai kysymällä muilta yrityksiltä: Mistä lähteä etsimään valmistuskumppania ylipäänsä, saati sopivaa sellaista? Startupeilla ei välttämättä ole vielä verkostoa, jonka kautta etsiä tai mahdollisuuksia investoida kovin paljon aikaa tai rahaa etsimiseen.
DMR:n valmiusaste: Missä vaiheessa projektia pitäisi alkaa harkitsemaan tuotteen sopimusvalmistusta ja kuka sen tekee? Onko tuotteen DMR:n (Device Master Record) oltava valmis vai kannattaisiko valmistajaan ottaa yhteyttä jo ennen, jotta se voisi ottaa kantaa tuotteen valmistettavuuteen? Vinkki: yleensä valmistajaan kannattaa olla yhteydessä riittävän ajoissa, jotta valmistettavuuden kannalta tuotteeseen ei tarvitse tehdä kovin laajoja uudelleensuunnittelukierroksia.
Mittarit tarjouskilpailulle: Miten tehdä tarjouspyyntö sopimusvalmistajalle? Konsultin käyttäminen apuna maksaa, mutta startupilla ei välttämättä ole aikaa huolehtia asiasta itse.
Joustavuus ja skaalautuvuus: Sopivan valmistajan etsiminen ja valitseminen on monivaiheinen prosessi. Alussa valmistussarjat ovat pääsääntöisesti pieniä eikä suuriin sarjoihin (massatuotantoon) päästä heti, puhumattakaan tuotannon automatisoinnista.
Tuotantoonsiirto: Jos ja kun startup itse keskittyy tuotekehitykseen, myyntiin ja myyntikanavien luomiseen, työnjako on selkeä. Vahva yhteistyö asiakkaan kanssa syntyy tuotantoonsiirtovaiheessa, jolloin tarvitaan hyvää kommunikointia ja yhteisten pelisääntöjen luomista. Tuotannon ylösajovaiheen (NPI) merkitys korostuu: sarjatuotantoon päästään sujuvasti, kun luottamus on synnytetty jo NPI-vaiheessa ja asiakas voi valvoa tuotantoa valitsemiensa omien tai ulkoisten mittarien ja tarkistusmenetelmien kautta.
Projektin- ja muutostenjohto: Sarjavalmistuksessa noudatetaan omanlaisiaan käytäntöjä sekä jatkuvan kehityksen prosesseja. Jos asiakas vastaa tuotteen suunnittelusta (esimerkiksi elektromekaniikka ja/tai ohjelmistokehitys), työnjako on selvä. Jos ulkopuolinen tekee suunnittelun, mukana on kolme osapuolta, mikä asettaa sujuvalle yhteistyölle enemmän vaatimuksia: jonkun kolmesta on otettava vastuu ja johto muutosprojekteista.
Ota huomioon myös: yrityksen omistuspohja, rahoitustilanne, referenssit, voimassaolevat laatujärjestelmät, auditoijat (Notified Body), jäljitettävyys, onko tarjolla reaaliaikaista tuotantotietoa, sopimukset ja sopimiskäytännöt, ja entistä tärkeämmäksi muodostuvat kestävyysvaatimukset ja miten valmistuskumppanisi täyttää nämä asiat ja toimii niissä.
Yksi tai useampi syy muutostarpeeseen tai luottamuspulaan: Joskus yhteistyö yhden valmistajan kanssa on tullut tiensä päätökseen ja kumppani menee vaihtoon. Syy voi olla monessa tekijässä: kommunikointi kumppanin kanssa ei suju, yhteistyö tulee liian kalliiksi tai toimitusketju ei toimi.
Yritys tietää, mitä tarvitsee: Kun kumppani menee vaihtoon, asiakkaalla on jo tietämystä siitä, mitä haluaa ja mitä ei halua uudelta valmistuskumppanilta, joten keskustelu yhteistyöstä on helpompaa. Siitä huolimatta erityisesti sopimusvalmistajan on oltava nöyrä kohtamaan nimenomaan kyseisen asiakkaan haasteet ja odotukset – erityisesti, mikä meni vikaan ensimmäisen valmistuskumppanin kanssa. Vaihtaminen on aina kallista.
Useampi valmistaja jakamaan vastuuta: Kun kyseessä on useamman sopimusvalmistajan kanssa tehtävä yhteistyö, mikä on sopiva vastuunjaon suhde? Mieti, onko jako 50/50 vai jokin muu, ja mikä on perustelu sille. Selkeä kommunikointi ja odotusten viestiminen auttaa kaikkia osapuolia.
Olemme listanneet alle hyväksi havaittuja keinoja, joiden avulla Innokkaalla olemme päässeet hyvään yhteistyöhön asiakkaittemme kanssa.
Kirjoittaja
Päivi L, joka on ollut kolmatta vuotta 30. vuotisella Innokkaalla OPS-tiimissä hakemassa uusia pitkäaikaisia partnereita eletromekaaniseen kokoonpanoon ja testaukseen, medical ja non-medical.
Aikaisemmin hän on ollut software myynti B2B puolella ja automotive bisneksessä, myös tehtaanjohtajana.
+358 40 136 1061